Coronavirus

CORONAVIRUS , UN MAL SON.

Si vols veure el mapa d’impacte del CORONAVIROS a nivell mundial, per paisos i per regions o estats, fes clic aquí

Fases del descofinament

Fase 1: a partir del 22 de maig

Fase 0: a partir del 4 de maig

En una primera fase, que entrarà en vigor dilluns vinent, 4 de maig, podran obrir alguns locals que ara estan tancats, sempre amb cita prèvia. També s’inclou en aquesta fase la possibilitat de fer exercici a l’exterior de forma individual, a partir del dissabte 2 de maig.

com a exemple d’establiments que podran començar a funcionar els restaurants que facin menjar per emportar. També en aquesta etapa, els esportistes professionals i federats podran reprendre els entrenaments de manera individual.

Fase 1: terrasses obertes amb el 30% de capacitat

Una setmana després de la fase zero, és a dir, l’11 de maig, totes les províncies que compleixin els requisits, passaran a la fase 1. En aquesta fase, podran obrir petits comerços, sempre amb mesures de seguretat “estrictes”.

Això suposarà que pugui haver-hi terrasses obertes, amb un 30% de capacitat. També hotels i allotjaments turístics, excloent les zones comunes. En la segona fase de la desescalada podran obrir terrasses amb un 30% de la capacitat

 Els locals que obrin en aquesta fase inicial inclouran un horari preferent per a les persones de més de 65 anys. Els llocs de culte també podran reprendre l’activitat, però omplint només un terç de l’aforament.

Els sectors agroalimentari i pesquer podran recuperar les activitats que actualment encara mantenen restriccions.

En l’àmbit esportiu, reobriran els centres d’alt rendiment i es permetrà l’entrenament en les lligues professionals.

Fase 2: excepcions per a l’obertura de centres escolars

En la següent fase es permetrà obrir l’espai interior dels locals amb un terç de l’aforament. Això inclou establiments amb servei de taules, que hauran de tenir uns mínims de separació.

En aquest punt, es preveu la reobertura de cinemes i teatres, amb un aforament limitat a un terç i venda numerada. També es reprendran les visites culturals i a monuments.

Durant aquesta etapa es podran fer espectacles en llocs tancats amb menys de 50 persones i, a l’aire lliure, si congreguen menys de 400 persones i sempre que sigui amb cadires. En aquesta etapa, els llocs de culte podran obrir amb un aforament del 50%.

Tot i que el curs escolar començarà al setembre, Sánchez ha explicat que, en aquesta fase, hi haurà certes excepcions que permetin reobrir els centres educatius: les activitats de reforç, l’assistència d’infants menors de 6 anys en cas que tots dos progenitors hagin de treballar presencialment i també les proves d’accés a la universitat.

Fase 3: distància social de dos metres als comerços

En l’última fase abans de la “nova normalitat”, es flexibilitzarà la mobilitat, però sempre amb l’ús recomanat de mascaretes fora de casa, en especial al transport públic.

 En aquesta etapa, els comerços tindran l’aforament limitat al 50% i es fixarà una distància mínima entre persones de dos metres.

En el camp de la restauració se suavitzaran les restriccions d’aforament i ocupació, però amb separació entre la gent.

Mobilitat entre províncies, a finals de juny

Els ciutadans no podran moure’s entre províncies fins que acabin les quatre fases del pla desconfinament. D’aquesta manera, els moviments que no estan permesos en l’estat d’alarma no podran fer-se fins a finals de juny.

“La mobilitat interprovincial, lògicament, ha d’estar reestringida per evitar la mobilitat del virus d’una àrea a una altra”

Per als ciutadans amb segones residències, si és a la mateixa província del lloc on es viu, s’hi podrà anar a partir del 26 de maig. Si està en una altra província, no es podrà fins que arribi la “nova normalitat”. En el millor dels casos, al voltant de Sant Joan.   

QUÈ CAL SABER.

Davant del moment excepcional en que vivint i al ser tots els membres de la Sectorial un grup de risc, hem creat un nou espai d’informació de tots nosaltres i els nostres amics i coneguts.

És important seguir exclusivament les recomanacions de la Conselleria de Salut  de la Generalitat. No feu cas dels missatges de WhatsApp o d’amics doncs hi ha molta informació sense cap fonament. Hem de seguir sempre les fonts oficials. Totes les informacions que publicarem en aquest espai són de les webs oficials de Salut i Interior o la informació està contrastada per tenir veracitat.

El coronavirus SARS-CoV-2 és un nou tipus de coronavirus que es va detectar per primera vegada a la Xina. El virus es transmet per contacte directe amb les secrecions respiratòries que es generen amb la tos o l’esternut d’una persona malalta.

Els símptomes més comuns són lleus, poden semblar els d’una grip, afecten un 80% de les persones i són malestar general, febre o tos. En els casos moderats pot produir sensació de falta d’aire i, en els més greus, la infecció pot causar pneumònia i altres complicacions.

Aquesta és la guia bàsica per saber com actuar davant aquest nou virus en funció de la teva situació.

Primer de tot, els telèfons d’assistència:

061  urgències pel virus i urgències sanitàries

012   consultes generals

112   emergències, com les d’abans

Què he de fer si no tinc cap símptoma?

Es pot fer vida normal, però atesa la situació d’excepcionalitat es recomana prendre les mesures de prevenció adequades per protegir-se del virus i també per protegir les persones més vulnerables i tallar la cadena de transmissió.

Com em puc protegir del virus i protegir la població?

Les mesures de protecció són les mateixes que davant de qualsevol malaltia respiratòria, com ara la grip:

  • El més important és rentar-se les mans amb freqüència (amb aigua i sabó o desinfectant a base d’alcohol), sobretot després d’estar en contacte directe amb persones malaltes o el seu entorn. Per fer-lo bé, aquest procés ha de durar entre 20 i 30 segons i s’han de rentar el dors i el palmell de les mans, els dits, el revers dels dits i els polzes. Cal eixugar-se amb papers d’un sol ús. Cal tapar-se la boca i el nas amb mocadors d’un sol ús (i llençar-los) o amb la cara interna del colze al tossir i esternudar (no amb la mà).
  • Cal no tocar-se cara ni mucoses i rentar-se les mans de seguida per evitar propagar el virus.
  • Mantenir almenys una distància de dos metres amb persones que pateixen infeccions respiratòries agudes, tos, esternuts o expectoracions.
  • No s’han de compartir les pertinences personals.
  • S’ha d’evitar compartir menjar i estris, com coberts, gots o tovallons, sense netejar-los bé.
  • No fer petons ni encaixades de mans.
  • S’ha d’evitar anar a llocs multitudinaris.
  • S’han de protegir les persones grans i vulnerables no anant, per exemple, a residències de gent gran o no anant a veure malalts o familiars grans i limitant les visites a persones ingressades.
  • S’han d’ajornar proves i visites no urgents al CAP i als hospitals.
  • S’ha d’evitar tocar les superfícies o rentar-se les mans després de fer-ho, ja que el virus es pot transmetre per les gotes que queden a les superfícies.
  • S’han d’extremar les mesures d’higiene a casa, netejar cada dia les superfícies dels objectes que es toquen sovint amb un producte de neteja domèstica i lleixiu.

Quines mesures cal prendre amb els nens i nenes a casa?

  • Ara que han tancat les escoles, intenteu que els vostres fills no estiguin en contacte amb altres nens.
  • No és recomanable que vagin a zones recreatives, parcs –especialment amb gronxadors i tobogans– o cases d’amics.
  • Eviteu el contacte amb població de risc: persones amb patologies cròniques o persones immune deprimides.
  • Si necessiten sortir poden passejar en espais oberts, han d’evitar socialitzar amb altres persones, han de mantenir almenys un o dos metres de distancia.

———————————————————————————————————-

Cuidem-nos. Deu consells per afrontar la crisi del coronavirus.

Durant el temps que duri la pàndemia del coronavirus i també per saber gestionar altres moments de crisi, val la pena aprendre a cuidar-nos tant emocionalment com físicament per prevenir i regular els símptomes d’estrès. Per prendre mesures preventives i tolerar l’incertesa, és bo estar informat de la manera més objectiva possible, però sovint l’allau d’imatges i d’informacions que ens arriben per tots els canals ens fa viure en un estat d’alerta permanent que no ens ajuda a estar en les millors condicions per a fer-hi front.

És important cuidar-nos per mantenir l’equilibri emocional personal i col.lectiu.

A continuació s’expliquen breument 10 recursos provinents de la Psicologia Positiva, Mindfulness i Coaching Salut i altres disciplines que ens poden ser útils.

  • RESPIRAR. Aturar-nos i fer unes quantes respiracions conscients ens fa estar en el moment present i recuperar la calma. No cal forçar la manera com respirem, només escoltant la nostra respiració unes 3 vegades ja notarem l’efecte. Ajuda a concentrar-s’hi posar l’atenció a on l’estem sentint amb més intensitat (narius, boca, pit, ventre…).
  • CENTRAR-SE EN EL COS. Escoltar-lo. Fer un repàs conscient de les sensacions que notem en les diferents parts del cos ens tranquil.litza. Es comença pels peus i mentalment es va pujant fins acabar a la cara i el cap. No cal modificar la postura, només ser conscients del que sentim (calor o fred, formigueig, tensió…).
  • POSTURA DE DIGNITAT. Quan estem preocupats tendim a encongir-nos. Canviar la postura i adoptar-ne una de més dreta ens fa sentir empoderats. Podem realitzar-ho asseguts o dempeus, com a mínim durant dos minuts.
  • “TAPPING”. Fer-se uns copets amb 3-4 dits en un punt d’acupuntura de la clavícula (veure dibuix) durant una estona serveix per disminuir l’angoixa de manera ràpida. Per exemple, quan la sentim degut a alguna imatge o informació que veiem.
  • PRACTICAR L’AGRAÏMENT. Està estudiat que les persones agraïdes se senten millor que les que no ho són tant.Trobar un mínim de 3 motius pels quals estem agraïts cada dia ens fa sentir més bé i alhora contribuïm a una societat més amable.
  • ABRAÇADES I GESTOS. Aquesta pràctica incrementa la secreció de l’hormona oxitocina (la de la tendresa) i disminueix el cortisol (la de l’estrès). Si ara no podem abraçar als altres, per risc de contagi, abraçar-nos a nosaltres mateixos també ens dona benestar.
  • GESTIONAR LES EMOCIONS. Fer cas de les nostres emocions: posar-hi nom, localitzar a quina part del cos les sentim i quins pensaments les acompanyen ens ajuda a disminuir-ne la intensitat:. És important compartir-les.
  • RECONEIXEMENT. És una de les necessitats de l’ésser humà. Hem de reconèixer als altres i a nosaltres mateixos per tots els esforços que ja estem fent i també les qualitats i accions que posem al servei dels altres.
  • PENSAR DE MANERA DIFERENT. Davant de circumstàncies difícils practicar un canvi de perspectiva ens pot fer veure la situació menys negra i recuperar l’esperança. Veure el got per la part plena i no per la buida. En definitiva, ser més positius i utilitzar l’humor.
  • ESTIL DE VIDA SALUDABLE. Cuidar l’alimentació i, si ara no podem sortir per confinament, podem practicar exercici a casa, fer ioga i meditació …I sobretot dedicar temps a allò que ens agrada o aprofitar per adquirir algun aprenentatge nou ens servirà per mantenir la ment i el cos en les millors condicions possibles per fer front als temps d’incertesa que estem vivint.

Quan i com practicar?

És recomanable practicar alguns dels punts del decàleg com a mínim a diari. L’ordre no importa, però sempre és millor començar per la respiració conscient com a preparació prèvia abans de realitzar els altres. Podem dedicar-hi uns minuts o més estona i realitzar-ho en qualsevol moment.

És molt important la pràctica diària per estar forts en el dia a dia i per quan es presentin moments més difícils o situacions adverses.

Idea i realització:
Jaci Molins Roca i Eva Molins Roca