Coronavirus

CORONAVIRUS , UN MAL SON.

QUÈ CAL SABER.

Davant del moment excepcional en que vivint i al ser tots els membres de la Sectorial un grup de risc, hem creat un nou espai d’informació de tots nosaltres i els nostres amics i coneguts.

És important seguir exclusivament les recomanacions de la Conselleria de Salut  de la Generalitat. No feu cas dels missatges de WhatsApp o d’amics doncs hi ha molta informació sense cap fonament. Hem de seguir sempre les fonts oficials. Totes les informacions que publicarem en aquest espai són de les webs oficials de Salut i Interior o la informació està contrastada per tenir veracitat.

El coronavirus SARS-CoV-2 és un nou tipus de coronavirus que es va detectar per primera vegada a la Xina. El virus es transmet per contacte directe amb les secrecions respiratòries que es generen amb la tos o l’esternut d’una persona malalta.

Els símptomes més comuns són lleus, poden semblar els d’una grip, afecten un 80% de les persones i són malestar general, febre o tos. En els casos moderats pot produir sensació de falta d’aire i, en els més greus, la infecció pot causar pneumònia i altres complicacions.

Aquesta és la guia bàsica per saber com actuar davant aquest nou virus en funció de la teva situació.

Primer de tot, els telèfons d’assistència:

061  urgències pel virus i urgències sanitàries

012   consultes generals

112   emergències, com les d’abans

Què he de fer si no tinc cap símptoma?

Es pot fer vida normal, però atesa la situació d’excepcionalitat es recomana prendre les mesures de prevenció adequades per protegir-se del virus i també per protegir les persones més vulnerables i tallar la cadena de transmissió.

Com em puc protegir del virus i protegir la població?

Les mesures de protecció són les mateixes que davant de qualsevol malaltia respiratòria, com ara la grip:

  • El més important és rentar-se les mans amb freqüència (amb aigua i sabó o desinfectant a base d’alcohol), sobretot després d’estar en contacte directe amb persones malaltes o el seu entorn. Per fer-lo bé, aquest procés ha de durar entre 20 i 30 segons i s’han de rentar el dors i el palmell de les mans, els dits, el revers dels dits i els polzes. Cal eixugar-se amb papers d’un sol ús. Cal tapar-se la boca i el nas amb mocadors d’un sol ús (i llençar-los) o amb la cara interna del colze al tossir i esternudar (no amb la mà).
  • Cal no tocar-se cara ni mucoses i rentar-se les mans de seguida per evitar propagar el virus.
  • Mantenir almenys una distància de dos metres amb persones que pateixen infeccions respiratòries agudes, tos, esternuts o expectoracions.
  • No s’han de compartir les pertinences personals.
  • S’ha d’evitar compartir menjar i estris, com coberts, gots o tovallons, sense netejar-los bé.
  • No fer petons ni encaixades de mans.
  • S’ha d’evitar anar a llocs multitudinaris.
  • S’han de protegir les persones grans i vulnerables no anant, per exemple, a residències de gent gran o no anant a veure malalts o familiars grans i limitant les visites a persones ingressades.
  • S’han d’ajornar proves i visites no urgents al CAP i als hospitals.
  • S’ha d’evitar tocar les superfícies o rentar-se les mans després de fer-ho, ja que el virus es pot transmetre per les gotes que queden a les superfícies.
  • S’han d’extremar les mesures d’higiene a casa, netejar cada dia les superfícies dels objectes que es toquen sovint amb un producte de neteja domèstica i lleixiu.

Quines mesures cal prendre amb els nens i nenes a casa?

  • Ara que han tancat les escoles, intenteu que els vostres fills no estiguin en contacte amb altres nens.
  • No és recomanable que vagin a zones recreatives, parcs –especialment amb gronxadors i tobogans– o cases d’amics.
  • Eviteu el contacte amb població de risc: persones amb patologies cròniques o persones immune deprimides.
  • Si necessiten sortir poden passejar en espais oberts, han d’evitar socialitzar amb altres persones, han de mantenir almenys un o dos metres de distancia.

———————————————————————————————————-

Cuidem-nos. Deu consells per afrontar la crisi del coronavirus.

Durant el temps que duri la pàndemia del coronavirus i també per saber gestionar altres moments de crisi, val la pena aprendre a cuidar-nos tant emocionalment com físicament per prevenir i regular els símptomes d’estrès. Per prendre mesures preventives i tolerar l’incertesa, és bo estar informat de la manera més objectiva possible, però sovint l’allau d’imatges i d’informacions que ens arriben per tots els canals ens fa viure en un estat d’alerta permanent que no ens ajuda a estar en les millors condicions per a fer-hi front.

És important cuidar-nos per mantenir l’equilibri emocional personal i col.lectiu.

A continuació s’expliquen breument 10 recursos provinents de la Psicologia Positiva, Mindfulness i Coaching Salut i altres disciplines que ens poden ser útils.

  • RESPIRAR. Aturar-nos i fer unes quantes respiracions conscients ens fa estar en el moment present i recuperar la calma. No cal forçar la manera com respirem, només escoltant la nostra respiració unes 3 vegades ja notarem l’efecte. Ajuda a concentrar-s’hi posar l’atenció a on l’estem sentint amb més intensitat (narius, boca, pit, ventre…).
  • CENTRAR-SE EN EL COS. Escoltar-lo. Fer un repàs conscient de les sensacions que notem en les diferents parts del cos ens tranquil.litza. Es comença pels peus i mentalment es va pujant fins acabar a la cara i el cap. No cal modificar la postura, només ser conscients del que sentim (calor o fred, formigueig, tensió…).
  • POSTURA DE DIGNITAT. Quan estem preocupats tendim a encongir-nos. Canviar la postura i adoptar-ne una de més dreta ens fa sentir empoderats. Podem realitzar-ho asseguts o dempeus, com a mínim durant dos minuts.
  • “TAPPING”. Fer-se uns copets amb 3-4 dits en un punt d’acupuntura de la clavícula (veure dibuix) durant una estona serveix per disminuir l’angoixa de manera ràpida. Per exemple, quan la sentim degut a alguna imatge o informació que veiem.
  • PRACTICAR L’AGRAÏMENT. Està estudiat que les persones agraïdes se senten millor que les que no ho són tant.Trobar un mínim de 3 motius pels quals estem agraïts cada dia ens fa sentir més bé i alhora contribuïm a una societat més amable.
  • ABRAÇADES I GESTOS. Aquesta pràctica incrementa la secreció de l’hormona oxitocina (la de la tendresa) i disminueix el cortisol (la de l’estrès). Si ara no podem abraçar als altres, per risc de contagi, abraçar-nos a nosaltres mateixos també ens dona benestar.
  • GESTIONAR LES EMOCIONS. Fer cas de les nostres emocions: posar-hi nom, localitzar a quina part del cos les sentim i quins pensaments les acompanyen ens ajuda a disminuir-ne la intensitat:. És important compartir-les.
  • RECONEIXEMENT. És una de les necessitats de l’ésser humà. Hem de reconèixer als altres i a nosaltres mateixos per tots els esforços que ja estem fent i també les qualitats i accions que posem al servei dels altres.
  • PENSAR DE MANERA DIFERENT. Davant de circumstàncies difícils practicar un canvi de perspectiva ens pot fer veure la situació menys negra i recuperar l’esperança. Veure el got per la part plena i no per la buida. En definitiva, ser més positius i utilitzar l’humor.
  • ESTIL DE VIDA SALUDABLE. Cuidar l’alimentació i, si ara no podem sortir per confinament, podem practicar exercici a casa, fer ioga i meditació …I sobretot dedicar temps a allò que ens agrada o aprofitar per adquirir algun aprenentatge nou ens servirà per mantenir la ment i el cos en les millors condicions possibles per fer front als temps d’incertesa que estem vivint.

Quan i com practicar?

És recomanable practicar alguns dels punts del decàleg com a mínim a diari. L’ordre no importa, però sempre és millor començar per la respiració conscient com a preparació prèvia abans de realitzar els altres. Podem dedicar-hi uns minuts o més estona i realitzar-ho en qualsevol moment.

És molt important la pràctica diària per estar forts en el dia a dia i per quan es presentin moments més difícils o situacions adverses.

Idea i realització:
Jaci Molins Roca i Eva Molins Roca